Kampus1Editedbw

Medya ve İletişim Çalışmaları (Doktora)

KISALTMALAR

            UC: Üniversite Zorunlu             FC: Fakülte Zorunlu     AC: Alan Zorunlu             T: Teori             L: Lab.
            UE: Üniversite Seçmeli             FE: Fakülte Seçmeli     AE: Alan Seçmeli              P: Pratik            K: Kredi

YIL 1
GÜZ

Ders No

Dönem

Ders Kodu

Ders Adı

Ders Kategorisi

Kredi

Ön  Koşul

T

P

L

K

AKTS

1

1

ENST601

İleri Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik

UC

3

0

0

3

10

 

2

1

İLET603

Medya, Kültür ve Toplum

FC

3 0

0

3

10

 

3

1

AE

Program Seçmeli I

AE

3

0

0

3

5

 

4

1

AE

Program Seçmeli II

AE

3

0

0

3

5

 

Toplam Kredi

 

12

30

 

BAHAR

5

2

İLET630

Seminer

FC

0

0

0

0

10

 

6

2

İLET602

Dijital Sosyoloji

FC

3

0

0

3

10

 

7

2

AE

Program Seçmeli III

AE

3

0

0

3

5

 

8

2

AE

Program Seçmeli IV

AE

3

0

0

3

5

 

 

2

 

 

 

2

 

 

Toplam Kredi

9

30

 

 
YIL 2
GÜZ

9

3

İLET640

Doktora Yeterlilik Sınavı

FC

0

0

0

0

30

 

 

3

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

Toplam Kredi

0

0

0

0

30

 

BAHAR

 

4

İLET690

Tez

FC

0

0

0

0

150

 

 

4

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

4

 

 

 

Toplam Kredi

 

150

 

Ders No

Dönem

Ders Kodu ve Adı

Kredi

T

P

L

K

AKTS

1.

1 İLET605 Dijitalleşme ve Gözetim Toplumu

3

0

0

3

5

2.

1 İLET607 Tüketim Toplumu

3

0

0

3

5

3.

1 İLET609 Dijital Oyunlar ve Semiyotik

3

0

0

3

5

4.

1 İLET611 Medya Ekonomisi

3

0

0

3

5

5.

1 İLET613 Medya ve Temsiliyet

3

0

0

3

5

6.

1 İLET615 İletişim ve Psikoloji

3

0

0

3

5

7.

2 İLET604 İletişim Felsefesi

3

0

0

3

5

8.

2 İLET606 İletişim Çalışmalarında Güncel Tartışmalar

3

0

0

3

5

9.

2 İLET608 Medya ve Barış Çalışmaları

3

0

0

3

5

10.

2 İLET612 İletişimde Yenilikçi Uygulamalar

3

0

0

3

5

11.

2 İLET614 Stratejik İletişim ve Medya Çalışmaları

3

0

0

3

5

12.

2 İLET616 Tasarımda Yeni Uygulamalar

3

0

0

3

5

13.

 

14.

 

 

Toplam

Sayı

Kredi

AKTS Kredisi

Tüm Dersler

10

21

240

Üniversite Zorunlu Ortak Dersleri

1

3

10

Üniversite Seçmeli Dersleri

Fakülte Zorunlu Ortak Dersleri

5

6

210

Fakülte Seçmeli Dersleri

Alan Zorunlu Dersleri

Alan Seçmeli Dersleri

4

12

20

 

 

 

Dönem

1

2

3

4

5

6

7

8

Ortalama

Ders sayısı

4

4

1

1

 

Toplam Kredisi

12

9

0

0

 

Toplam AKTS Kredisi

30

30

30

150

 

 

 

 

 

ENST601 İleri Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik (3-0) 3
Bu dersin amacı araştırmanın önemini, anlamını, türlerini, araştırmada teori ve hipotezin yerini aktarmaktır. Bu doktora dersinin amacı öğrencilerin sosyal bilimler alanındaki araştırma süreçlerini incelemektir. Ders, öğrencinin sosyal bilimlerde ve bilhassa medya ve iletişim çalışmalarında veri toplama, veri analizi ve sentezi alanlarındaki araştırma yöntem ve yaklaşımlarını kapsayacaktır. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler bir araştırma sorusu yaratabilecek, çalışma alanına dair çeşitli niteliksel ve niceliksel yöntemleri daha iyi anlayabileceklerdir. Bu ders aynı zamanda öğrencilerin akademik metinleri eleştirel okuma, bilimsel metin yazma, araştırma soruları geliştirme gibi becerilerini geliştirmeyi de amaçlamaktadır. Genel bir araştırma metodolojisi sunarak felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi iletişim ve medya çalışmalarıyla ilgili araştırmalarda spesifik yöntem/araç olarak kullanılabilecek geniş bir disiplin yelpazesini ele almakta ve bu çerçevede doktora tezi yazmak için gerekli altyapıyı oluşturmayı amaçlamaktadır. Öğrencinin bilimsel etik açısından bilinçlenmesini sağlayan bu ders, etik sınırlar çerçevesinde araştırma yapmasını da öğretmektedir.


İLET603 Medya, Kültür ve Toplum (3-0)3
Medya, kültür, toplum ilişkisi yıllardır değişik alanlarda faaliyet gösteren düşünürlerin bir şekilde tartıştıkları bir konu. Toplum mu medyayı etkiliyor, yoksa medya toplumu mu? Belki de ikisi birden aynı anda gerçekleşiyor. Kültür nedir? Günümüz dünyasında toplum derken ne demek istiyoruz? Dijitalleşme ile birlikte bir kültürden bahsedebilmek mümkün mü? Dijitalleşme ile birlikte değişmekte olan toplumlar, kültürler ve medya araçları arasında ne gibi bir ilişki bulunmaktadır? Bu derste, medya, kültür, toplum arasında ne gibi ilişkiler olduğunun araştırırken, aynı zamandan günümüzde teknoloji ile değişmekte olan toplum tanımını da tartışmaya açacağız. Kes(k)in cevapları vermekten çok sorular sorup düşünmeyi teşvik etme amacında bir ders olan “Medya, Kültür, Toplum”, içinde yaşadığımız dünyada kendimizi soyutlamadan, medya ile olan ilişkilerimizin bizlerin yaşamlarına ne gibi şekillerde, nasıl dokunduklarını sorgulamayı amaçlamaktadır.


İLET630 Seminer (0,0) 0
Bu derste öğrenciler medya ve iletişim çalışmaları temelinde seçtikleri özel bir konuda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak uygun bir çalışma yaparlar. Bu çalışma doktora tez konusunun belirlenmesi ve temellenmesi için önemli bir zemin oluşturur. Öğrenciyi doktora yeterlik sınavına hazırlar.

İLET602 Dijital Sosyoloji (3-0) 3
Yeni dijital teknolojilerin günlük yaşam, sosyal ilişkiler, hükümet, ticaret, ekonomi ve bilginin üretimi ve yayılması üzerinde derin bir etkisi olduğu yadsınılamaz bir gerçektir. İnsanların hareketleri, satın alma alışkanlıkları ve başkalarıyla olan çevrimiçi iletişimleri artık dijital teknolojiler tarafından detaylı bir şekilde takip edilebilmektedir. Bu ders dijital sosyolojiye özel olarak odaklanarak öğrenciye sosyolojiyi tanıtmayı amaçlamaktadır. Derste, toplumun dijitalleşmesiyle ilgili şu temalar ele alınarak süreç ilerlemektedir: Güç eşitsizlikleri; demokrasi; gözetim; çalışma ve katılım. Dijital iletişim ve etkileşimin yanı sıra internet, sosyal medya ve toplum arasındaki etkileşim de odak noktaları arasındadır. Dijital teknoloji, sosyal değişim ve dijital medyanın sosyal ve kültürel yönleriyle ilgili sorulara sosyolojik ve davranış bilimi perspektifleri ile yaklaşılmaktadır.

İLET605 Dijitalleşme ve Gözetim Toplumu (3-0) 3
"Dijitalleşme ve Gözetim Toplumu" adlı dersin amacı, öğrencilerin dijitalleşmenin toplum üzerindeki etkilerini, özellikle de gözetim toplumu bağlamında ele almalarını sağlamaktır. Bu amaçla, ders kapsamında “Dijitalleşmenin tarihsel gelişimi”, “Dijitalleşmenin toplum üzerindeki etkileri”, “Gözetim toplumu kavramı”, “Gözetim toplumunun hukuki ve etik boyutları” ve “Gözetim toplumuna karşı mücadele yöntemleri” tartışılacaktır. Dijitalleşme ve Gözetim Toplumu dersi, öğrencilerin dijitalleşmenin toplum üzerindeki etkilerini analiz edebilmelerini, gözetim toplumunun temel kavramlarını kavrayabilmelerini ve gözetim toplumuna karşı eleştirel bir bakış açısı geliştirmelerini sağlayacaktır.

İLET607 Tüketim Toplumu (3-0) 3
Baudrillard'ın deyişiyle "gerçek ihtiyaçlar ile sahte ihtiyaçlar arasındaki ayrımın ortadan kalktığı tüketim toplumunda birey tüketim mallarını satın almanın ve bunları sergilemenin toplumsal bir ayrıcalık ve prestij getirdiğine inanır. Böylece genel bir toplumsal farklılaşma mantığı ortaya çıkar. İhtiyaç artık bir nesneye duyulan ihtiyaçtan çok, bir farklılaşma ihtiyacıdır. Tüketici tek tek nesnelere değil, mal ve hizmetler sistemini bütünüyle satın almaya yönlendirilir; bu süreçte bir yandan kendini toplumsal olarak diğerlerinden ayırt ettiğine inanırken, bir yandan da tüketim toplumuyla bütünleşir. Dolayısıyla tüketmek birey için bir zorunluğa dönüşür. Bu anlamda tüketim bireyin özgür bir etkinliği değildir". Bockock ise neden tükettiğimize, tüketimin psikolojik, kültürel etkilerinin neler olduğuna değinir. Bu ders modern ve postmodern toplumlarda tüketim olgusuyla belli başlı sosyolojik yaklaşımlara eleştirel bir bakış açısı getirmeye çalışıyor. Bunu yaparken Marx, Weber, Simmel gibi klasik yazarlara ek olarak Bourdieu, Baudrillard gibi modern yorumcuların katkılarını da gözden geçiriyor.

İLET609 Dijital Oyunlar ve Semiyotik (3-0)3
Oyun tasarımı ve semiyotik, video oyunlarını bir ortam olarak oluşturmak ve anlamak açısından kilit bir rol oynayan birbirine bağlı alanlardır. Oyun evrildikçe, yeni semboller ve işaretler ortaya çıkabilir. Tasarımcılar, oyuncu beklentilerindeki değişikliklere ve ortamın evrilen semiyotik diline uyum sağlamak zorundadır. Bu nedenle bu ders, video oyunlarına nasıl bakılabileceğini incelerken kullanılabilecek olan yaklaşımlara odaklanmaktadır.

İLET611 Medya Ekonomisi (3-0) 3
Ders, iletişim sektöründe hizmet veren medya kuruluşlarına ilişkin temel ekonomik kavramları analiz etmeyi, kuruluşların işleyişi, finansal yapısı, gelir modelleri ve pazar dinamiklerini incelerken, sektörde bulunan karar verici birimlerin davranış biçimlerini anlama ve analiz etmeyi amaçlar. Bu ders öğrencilerin medya endüstrisinin ekonomik boyutlarını kavrama, analiz etme ve ekonomik trendleri takip etme gibi bilgi ve yetkinlikleri kazandırmayı amaçlar.

İLET613 Medya ve Temsiliyet (3-0) 3
Günümüzde medyada görünür olmak ile var olmak neredeyse eş anlamlı sözcükler haline gelmiş durumda. Bu noktadan hareketle, “medya ve temsiliyet” derken medyada var olma, görünür olabilme, olma biçimleri ve bunların gündelik yaşamlarımız için ne gibi anlamlara geldiği incelenip, tartışılacaktır.

İLET615 İletişim ve Psikoloji (3-0) 3
Bu ders, insan düşüncesinin, davranışının ve medya araçlarına ilişkin ilişkilerin doğasını anlamak amacıyla psikoloji, sosyal psikoloji ve medya psikolojisini içeren davranış bilimi alanını gözden geçirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, iletişim alanındaki çalışmaların gözden geçirilmesinin yanı sıra çeşitli psikolojik teorileri de içerecek şekilde daha derinlemesine araştırılması hedeflenmektedir. Öğrencilere insan davranışlarını, zihinsel süreçlerini ve onların altında yatan sebepleri nasıl inceleyebilecekleri sağlanırken, kişilerarası iletişim veya medya ortamında iletilmek istenen bilginin hem gönderici hem de alıcı tarafından algılanış şekillerini özellikle medya psikolojisi ve sosyal psikoloji kuramlarıyla inceleyebilme olanağı sağlayacaktır.

İLET604 İletişim Felsefesi (3-0) 3
İletişim nedir? İletişimsizlik ne demektir? İletişim, anlam, yorumlama arasında nasıl bir ilişki vardır? İletişim ve anlamın inceleneceği, farklı alanlardan farklı çalışmaların incelenip, tartışılacağı ders boyunca anlamın anlamı, anlaşıl(ama)ma, anlamın toplumsal olarak nasıl üretildiği gibi konulara değinilecek, böylelikle anlamın ne olduğundan çok, ne gibi anlamlara nasıl gel(ebil)diği tartışılacaktır.

İLET606 İletişim Çalışmalarında Güncel Tartışmalar (3-0) 3
Zaman-mekân, değişen teknolojiler ve iletişim... Zaman içinde farklılaşan teknolojiler, zaman-mekânın bunlarla ilişkisi iletişim şekillerini, algıları değiştirmekle kalmıyor, aynı zamandan insan, zaman, mekân, toplum, teknoloji, politika gibi bir çok konuyu da tartışmaya açmaya devam ediyor. İletişim Çalışmalarında Güncel Tartışmalar, iletişim alanında güncel konuları merkeze alan, bunu yaparken de tarihsel bir perspektif ile geçmiş-bugün-gelecek ve iletişim arasındaki ilişkiyi düşünmeye, sorgulamaya teşvik etmeyi amaçlayan bir ders. İletişim alanında geçmişte tartışılanlar ne idi? Bugün nedir? Bu tartışmalar yarınlarımız için ne anlamlara geliyor?

İLET608 Medya ve Barış Çalışmaları (3-0) 3
Bu dersin amacı, kitle iletişim araçlarının toplum(lar) nezdinde yaşanan sorunları (örneğin; insan hakkı ihlalleri, toplumlar arası çatışma/savaşlar veya herhangi bir şiddet olayı) çözüm ve insan odaklı olarak nasıl ele alınması gerektiğini belirtmektir. Medya etiği, araştırmacı veya alternatif gazetecilik anlayışıyla medya içeriklerini her boyutuyla irdelerken, medyanın sorunları/çatışmaları barışçıl yöntemler, yaratıcılık ve eleştirel bir yapıyla nasıl yapıcı bir rol oynayabileceğini göstermektir. Özellikle çatışmış toplumlarda barış gazeteciliği ilkelerinin önemini vurgulayarak medyanın çözüm/barış süreçlerinde nasıl etkin bir rol oynayabileceği örnek olaylardan hareketle irdelenecektir.

İLET612 İletişimde Yenilikçi Uygulamalar (3-0) 3
İletişimin dinamik peyzajında, medya ve teknolojideki hızlı ilerlemeler tarafından sürüklenen sürekli olarak yenilikçi yaklaşımlar ortaya çıkmaktadır. Geleneksel kanallar, çeşitli platformlara yerlerini bırakarak etkileşim ve katılımın yeni şekillerini desteklemektedir. Sosyal medya, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik, bireylerin nasıl bağlantı kurduğunu ve bilgi paylaştığını yeniden şekillendiriyor. Bu ders, öğrencilere bu yeni ortamların anlaşılmasına izin verecek bir zihniyeti oluşturmayı ve düzenlemeyi amaçlamaktadır.

İLET614 Stratejik İletişim ve Medya Çalışmaları (3-0) 3
İletişim ve medya dünyası büyümeye ve değişmeye devam ederken, dijital medya teknolojilerindeki ve trendlerdeki en son gelişmeleri anlamak büyük önem kazanmıştır. Ders boyunca, reklamcılık ve halkla ilişkilerin toplumun başarılı, etik ve dirençli işleyişine yapıcı bir şekilde katkıda bulunabilecek veya verebilecek şekilde nasıl işlediğini eleştirel bir şekilde analiz ederek teorinin pratiği nasıl bilgilendirdiğini vurgulamaktadır. Ana konular etkili konuşma ve yazma becerileri, yeni medya üretimi ve tasarım becerileri, araştırma ve analiz yapma yeteneği, iletişim alanındaki etik ve yasal zorlukların anlaşılması, mesleki beceri ve tutumların anlaşılmasıdır. Medya ve stratejik iletişim dersini almak öğrenciye, yaratıcı ve analitik bir hikaye anlatıcısı olarak yeteneklerini geliştirme şansı sunacaktır. Derste, iletişim disiplinleri genelinde medya içeriği geliştirmenin ve üretmenin temellerini öğretilir.

İLET616 Tasarımda Yeni Uygulamalar (3-0) 3
"Tasarımda Yeni Uygulamalar" adlı dersin amacı, öğrencilerin tasarımdaki yeni uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla ele almalarını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler, tasarımdaki yeni uygulamaların tarihsel gelişimini, temel kavramlarını ve günümüzdeki etkilerini analiz edebilecek, eleştirel bir bakış açısı kazandırabilecek ve bu uygulamaların tasarım alanındaki olası sonuçlarını değerlendirebilecektir. Öğrenciler, tasarım kalıplarındaki değişimi kavrayarak, tasarımın teknolojik gelişmelerle birlikte nasıl şekillendiğini anlayabilecekler. Öğrenciler, globalleşme ve kapitalizmin tasarım üzerindeki etkilerini tartışarak, tasarımın toplumsal ve ekonomik bağlamını değerlendirebilecekler.

Akademisyen Giriş Öğrenci Giriş