Yrd. Doç.Dr. Yunus Luckinger
İletişim Fakültesi, Dijital Oyun Tasarımı Bölümü Başkanı
Dünyalar fikrinin karmaşık ve aynı zamanda düşünce alanında esnek bir kavram olduğu bir sır değildir. Bu dünyaların önemli bir parçası, belirli bir düşünceyi temsil eden özerk ve spesifik bir sistem oluşturmalarıdır.
Daha basit bir deyişle, bir durumun farklı sonuçlarını düşünmeye çalışmak, olası bir dünya diyarında gerçekleştirilir. Ya şunu söyleseydim, ya da böyle yapsaydım, bu tür bir soru aklımızda olası bir dünyayı simüle ederek bu olasılıkları hayal etmemize neden olur.
Bu, insanlar olarak güvendiğimiz ve paylaşmak istediğimiz deneyim için bir mihenk taşıdır. İnsan doğası gereği deneyimlerini başkalarıyla paylaşmak ister ve bu arayış içerisinde bunu yapmak için birçok araç yaratmıştır. Mağara resminden başlayarak, günümüzde kullandığımız aletlerin temelini oluşturan hikayeler, ve alfabe. Özellikle en çok öne çıkan araçlardan birisi ise video oyunlarıdır.
Video-Oyunları, yaratıcılarının temsili imajlarında deneyimler yaratabilmeleri veya bu temsil içinde oyuncular tarafından verilen kararlarla yönlendirilen çoklu deneyimlere izin vermeleri bakımından farklılık gösterirler.
Bu, yaratıcı tarafından tasavvur edilen olası bir dünyayla hala sınırlı olduğunuz bu deneyimlerin sınırı olmadığı anlamına gelmez. Böyle bir oyuna güzel bir örnek vermek gerekirse Rimworld olur. Farklı özelliklere sahip bir grup insanı kontrol ettiğiniz ve bir koloni kurduğunuz bir strateji oyunudur. Oyunun olası dünyası, uzay geminize çarparsanız ve hayatta kalmak zorunda kalırsanız ne olacağı temelinde yapılandırılmıştır. Hangi yolları seçerdiniz? Bu oyunun geliştiricileri, tanıdık özelliklerin yanı sıra var olmayan şeyleri de içeren zorlu bir ortamla dolu bir evren tasavvur ettiler.
Boomalope veya Thrumbo denilen tanıdık hayvanlar olarak tavuklar, köpekler, kediler vb hayvanlar vardır. Oyuncunun bu dünyadaki bu mücadelelerle yüzleşerek hikayeleri ve fırsatları deneyimlemesine izin verir. Kültürel baskıdan ve beklenen davranışlardan uzak, kültürel olarak kabul edilemez deneyimler yaşamanıza da olanak tanır. Bununla birlikte, hepimizin kendi dünya görüşüne sahip olduğumuzu, her şeyi algıladığımız ve düşüncelerimiz aracılığıyla etkileşime girdiğimiz ve bu da kendi olası dünyalarımızı yarattığımızı vurgulamaktadır.
Bu dünyaları nasıl şekillendirdiğimiz deneyimlerimizi etkiler ve yolumuzu şekillendirir. Bir oyun yaratmak sadece bir fikir ve koddan daha fazlasıdır, deneyimle ilgilidir.
İnsanların neyi deneyimlemesini isterdiniz?