Gastronomi ve Mutfak Sanatları
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü, yemek kültürünü ve mutfak sanatlarını derinlemesine öğrenmek isteyenler için eşsiz bir eğitim fırsatı sunmaktadır. Bu bölüm, öğrencilere ulusal ve uluslararası mutfak kültürlerini tanıma, gastronomik yaratıcı süreçleri keşfetme ve profesyonel mutfak yönetimi konularında kapsamlı bir eğitim sunar.

Hakkında
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü’nün vizyonu, çağdaş eğitim ve öğretimin gerektirdiği donanımlara ve alanında uzman, bilgi sahibi bölgemizin en önde gelen başarılı kadrolarına sahip, dünya üzerinde her daim çeşitli alanlarda ve mevkilerde aranan uzmanlar yetiştiren, ulusal ve uluslararası düzeyde saygınlığa sahip, alanının en önde gelen bölümü olabilmektir. Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Lisans programının amacı; yeme-içme kültürü alanında Ar-Ge çalışmalarını başarıyla sürdürebilecek, dünya kalitesinde rekabet yeteneğine sahip, yiyecek ve içecek sektörüne hizmet verebilecek alanında uzman bireyler yetiştirmektir.
Gastronomi ve Mutfak Sanatları sektörüne sadece adada değil, tüm dünyada duyulan ilgi hızla artmaktadır. Yeme-içme eylemini sadece bir zorunluluk olarak görmekten çıkararak bu eylemi yerel ve uluslararası kültürün bir parçası olarak görme eğilimi içine giren sektör, oluşan arz/talep dengesi bağlamında nitelikli ve alanında uzman profesyonellere ihtiyaç duymaktadır. KKTC’nin en önemli sektörü sayılabilecek turizm sektörünün kalbinde yer alan yeme-içme başlığı da her geçen gün kendini yenileme eğilimindedir. Bölümümüz Kıbrıs’ın turizm sektöründeki yeri ve hali hazırda var olan işletmeleri dolayısıyla da bu alanda çok büyük bir potansiyel taşımaktadır.
Gastronomi ve Mutfak Sanatları eğitimi, yalnızca yemek yapma becerilerini değil, aynı zamanda mutfak disiplinlerini, yiyecek ve içeceklerin yönetimi, menü tasarımı, gıda güvenliği ve hijyen gibi önemli alanları da içerir. Öğrenciler, yemeklerin hazırlanmasından sunumuna kadar olan tüm süreçleri öğrenirken, aynı zamanda mutfak ekipmanları ve teknolojileri hakkında da bilgi sahibi olurlar.
Bölümdeki dersler, mutfak sanatları, gastronomi tarihi, beslenme, dünya mutfakları, yiyecek ve içecek hizmetleri gibi geniş bir yelpazeye yayılmaktadır. Ayrıca, sektörle iç içe olabilmek amacıyla staj imkanları ve uygulamalı eğitimler de sunulur. Bu sayede öğrenciler, iş dünyasına adım atmadan önce gerçek mutfak ortamında deneyim kazanma fırsatına sahip olur.
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü mutfak sanatlarına olan tutkunuzu profesyonel bir kariyere dönüştürmek için size eşsiz bir eğitim sunuyor.
Program Türü
Lisans
Eğitim Süresi
4 Yıl
* 2025-2026 Akademik Yılında açılması planlanmaktadır.
- info@arucad.edu.tr
- +90 (392) 650 65 55
- ARUCAD Merkez Kampüs
Akademik Kadro
YIL 1 | ||||||||||
GÜZ | ||||||||||
Ders No | Dönem | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Kategorisi | Kredi | |||||
T | P | L | K | AKTS | ||||||
1 | 1 | GACA 101 | Gastronominin Temel İlkeleri | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
2 | 1 | GACA 103 | Beslenme İlkeleri | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
3 | 1 | GACA 105 | Gıda Bilimi | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 | |
4 | 1 | GACA 107 | Gıda Hijyeni ve Sanitasyon | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
5 | 1 | GACA 109 | İşletmeye Giriş | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
6 | 1 | SOFL101 | Akademik İngilizce I | UC | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 | |
Toplam Kredi | 18 | 30 | ||||||||
BAHAR | ||||||||||
7 | 2 | GACA 102 | Yiyecek İçecek Hizmetleri | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
8 | 2 | GACA 104 | Mutfak Sanatlarına Giriş | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 | |
9 | 2 | GACA 106 | Yemek Sosyolojisi ve Antropolojisi | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
10 | 2 | GACA108 | Gıda Mikrobiyolojisi | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
11 | 2 | GACA 110 | Mutfak Yönetimi ve Tasarımı | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
12 | 2 | SOFL102 | Akademik İngilizce II | UC | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 | |
Toplam Kredi | 18 | 30 | ||||||||
YIL 2 | |||||||||
GÜZ | |||||||||
Ders No | Dönem | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Kategorisi | Kredi | ||||
T | P | L | K | AKTS | |||||
13 | 3 | GACA211 | Temel Sanat ve Tasarım Eğitimi | AC | 2 | 4 | 0 | 4 | 5 |
14 | 3 | GACA 221 | Mutfak Uygulamaları I | AC | 2 | 2 | 0 | 3 | 6 |
15 | 3 | GACA 231 | Barmenlik ve Miksoloji | AC | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
16 | 3 | GACA 205 | Gıda Teknolojisi I | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
17 | 3 | HIST 201/AIIT 201 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I | UC | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
18 | 3 | TUDI 201/TURK 201 | Türk Dili I | UC | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
19 | 3 | Bölüm Seçmeli I | AE | 3 | 5 | ||||
Toplam Kredi | 20 | 30 | |||||||
BAHAR | |||||||||
20 | 4 | GACA 212 | Gastronomide Renk ve Tasarım | AC | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
21 | 4 | GACA 222 | Mutfak Uygulamaları II | AC | 2 | 2 | 0 | 3 | 6 |
22 | 4 | GACA 204 | Yiyecek İçecek İşletmelerinde Pazarlama İlkeleri | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
23 | 4 | GACA 206 | Gıda Teknolojisi II | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
24 | 4 | HIST 202/AIIT 202 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II | UC | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
25 | 4 | TUDI 202/TURK 202 | Türk Dili I | UC | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
26 | 4 | Bölüm Seçmeli II | AE | 3 | 5 | ||||
Toplam Kredi | 19 | 30 |
YIL 3 | |||||||||
GÜZ | |||||||||
Ders No | Dönem | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Kategorisi | Kredi | ||||
T | P | L | K | AKTS | |||||
27 | 5 | GACA 321 | Türk Mutfak Kültürü ve Uygulamaları I | AC | 2 | 4 | 0 | 4 | 6 |
28 | 5 | GACA 341 | Temel Pastacılık | AC | 2 | 4 | 0 | 4 | 5 |
29 | 5 | GACA 301 | Gastronomide Yönetim Sistemleri ve Standartları | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
30 | 5 | GACA 343 | Unlu Mamül Üretimi | AC | 1 | 4 | 0 | 3 | 4 |
31 | 5 | Bölüm Seçmeli III | AE | 3 | 5 | ||||
32 | 5 | Fakülte Seçmeli I | FE | 3 | 5 | ||||
Toplam Kredi | 20 | 30 | |||||||
BAHAR | |||||||||
33 | 6 | GACA 322 | Türk Mutfak Kültürü ve Uygulamaları II | AC | 2 | 4 | 0 | 4 | 6 |
34 | 6 | GACA 342 | İleri Pastacılık | AC | 2 | 4 | 0 | 4 | 5 |
35 | 6 | GACA 352 | Dünya Mutfakları I | AC | 2 | 4 | 0 | 4 | 5 |
36 | 6 | GACA 360 | Tarif Geliştirme ve Sunum Teknikleri | AC | 1 | 4 | 0 | 3 | 4 |
37 | 6 | Bölüm Seçmeli IV | AE | 3 | 5 | ||||
38 | 6 | Fakülte Seçmeli II | FE | 3 | 5 | ||||
Toplam Kredi | 21 | 30 |
YIL 4 | |||||||||
GÜZ | |||||||||
Ders No | Dönem | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Kategorisi | Kredi | ||||
T | P | L | K | AKTS | |||||
39 | 7 | GACA 451 | Dünya Mutfakları II | AC | 2 | 4 | 0 | 4 | 5 |
40 | 7 | GACA 401 | Yemek ve Gastronomi Kültürü | AC | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
41 | GACA 480 | Staj | AC | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | |
42 | 7 | Bölüm Seçmeli V | AE | 3 | 5 | ||||
43 | 7 | Fakülte Seçmeli I | FE | 3 | 5 | ||||
44 | 7 | Universite Seçmeli I | UE | 3 | 5 | ||||
Toplam Kredi | 16 | 30 | |||||||
BAHAR | |||||||||
45 | 8 | GACA 492 | Bitirme Projesi | AC | 2 | 8 | 0 | 6 | 15 |
46 | 8 | Bölüm Seçmeli VI | AE | 3 | 5 | ||||
47 | 8 | Fakülte Seçmeli IV | FE | 3 | 5 | ||||
48 | 8 | Universite Seçmeli II | UE | 3 | 5 | ||||
Toplam Kredi | 15 | 30 |
ALAN SEÇMELİ DERSLER | |||||||||
Ders No | Dönem | Ders Kodu | Ders Adı | Kredi | |||||
T | P | L | K | AKTS | |||||
1. | 2 | GACA 203 | İçecek Kültürü | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
2. | 2 | GACA207 | Modernite ve Tüketim Toplumu | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
3. | 2 | GACA 208 | Gastronomide Yeni Trendler | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
4. | 2 | GACA 210 | Gastronomi ve Yiyecek Tarihi | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
5. | 3 | GACA 307 | Yemek Stilistliği ve Fotoğrafçılığı | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 | |
6. | 3 | GACA 309 | Yiyecek İçecek İşletmelerinde Maliyet Yönetimi | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
7. | 3 | GACA 308 | Osmanlı Mutfağı | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 | |
8. | 3 | GACA 310 | Vejeteryan ve Diyet Mutfağı | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 | |
9. | 4 | GACA 405 | Barista Eğitimi | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 | |
10. | 4 | GACA 407 | Şarap Bilimi | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
11. | 4 | GACA 402 | Yemek ve Mitoloji | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
12. | 4 | GACA 404 | Menü Planlama ve Servis Teknikleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
BİRİNCİ YIL/BİRİNCİ DÖNEM
GACA 101 Gastronominin Temel İlkeleri (3-0) 3
Catering sistemleri ve gıda üretim sistemlerinin tanımı ve farklılıklarının öğrenilmesi. Kişisel ve mutfak hijyeni, mutfak ekipmanlarının kullanımı ve organizasyonu. Bıçak kullanım ve kesme tekniklerinin tanıtılması. Temel mutfak teknikleri, ekipman kullanımı, kesme teknikleri ve teorik dersler ve tamamlayıcı laboratuar uygulamaları. Gıda üretim sistemleri ve catering sistemlerini tanır ve farklılıklarını bilir.
Ders Kitabı:
Cracknell H.L and Kaufmann R.J. 1999. Practical Professional Cookery. 3rd ed. Cengage Learning.
Gisslen, W. 2007. The Professional Chef. 8th ed. John Wiley and Sons,USA.
Yardımcı Ders Kitapları:
Ozilgen, S. 2014. Cooking as a Chemical Reaction. CRC Press, USA.
GACA 103 Beslenme İlkeleri (3-0)3
Bu dersin amacı makro Besin ögeleri ve besin grupları ilemakro besin ögelerinin vücutta kullanımı ve sağlıkla ilişkisi ve besin gruplarının özellikleri ile tüketim önerilerini öğretmektir. Yeterli ve dengeli beslenmenin öneminden başlayarak, besin öğeleri ve besin gruplarını öğrenerek, çeşitli yaş dönemlerinde ve özel durumlarda beslenmeyi sağlayabilecek menüler hazırlayabilmek de bu ders kapsamında olan diğer başlıklardır.
Ders Kitabı:
Essentials of Human Nutrition, Jim Mann, Stewart Truswell, Oxford University Press, USA; 3 edition (June 14, 2007)
Williams’ Essentials of Nutrition and Diet Therapy, Eleanor Schlenker , Sara Long Roth , Mosby; 10 edition (November 17, 2010)
Yardımcı Ders Kitabı:
Understanding the Basics of Nutrition, Elizabeth Carpenter, BookSurge Publishing (August 4, 2008)
GACA 105 Gıda Bilimi (3-0)3
Dersin amacı, öğrencilerin yiyecek ve içecek hazırlarken kullanacağı gıdaların temel bileşenlerini, fiziksel, kimyasal ve biyokimyasal özelliklerini öğrenerek, insan sağlığı açısından bu etmenlerin öneminin değerlendirmesi, ayrıca gıdaların kalite kriterleri hakkında bilgi sahibi olarak kaliteli ürün üretimine yönelik yeterli bilgi sahibi olmasıdır.
Dersin içeriği; gıda bileşenleri, tanımı, genel özellikleri, beslenme açısından gıda bileşenlerinin önemi ve gıda sektöründeki yenilikleri kapsar.
Ders Kitabı:
Introduction to Functional Food Science, Danik M Martirosyan PhD, Independently published (April 11, 2020)
Essentials of Food Science, Vickie A. Vaclavik, Elizabeth W. Christian, Springer; 4th ed. 2014 edition (December 6, 2013)
Yardımcı Ders Kitapları:
Introducing Food Science, Robert L. Shewfelt, Alicia Orta-Ramirez, Andrew D. Clarke, CRC Press; 2nd edition (September 14, 2015)
GACA 107 Gıda Hijyeni ve Sanitasyon (3-0)3
Gıda işletmelerinde hijyenik üretim, temizlik ve sanitasyon uygulamaları ve halk sağlığının önemi hijyenin tanımı ve önemi, sanitasyon , hava hijyeni, su hijyeni, gıda işletmelerinde personel hijyeni, alet ve ekipman hijyeni, temizlik ve dezenfeksiyon, bitkisel gıda üretiminde hijyen ve hayvansal gıda üretiminde hijyen, gıda zehirlenmeleri bu ders kapsamında ele alınacaktır.
Ders Kitabı:
Principles of Food Sanitation, Norman G. Marriott, M. Wes Schilling, Robert B. Gravani, Springer; 6th ed. 2018 edition (April 17, 2018)
The Essentials of Food Safety and Sanitation, David R. McSwane, Nancy R. Rue, Richard Linton, Anna Graf Willliams, David McSwane, Nancy Rue, Prentice Hall; 3rd edition (February 1, 2002)
Yardımcı Ders Kitapları:
Retail Best Practices and Quick Reference to Food Safety and Sanitation, Nancy Rue PhD, Anna Graf Willliams, Fmi Supersafemark, Prentice Hall; 1st edition (February 1, 2004)
GACA109 İşletmeye Giriş (3-0)3
Dersin amacı; İşletme yönetimine giriş dersi olan bu derste genel yönetim, insan kaynakları yönetimi, pazarlama ve finans alanlarının temel faaliyetleri üzerinde duracaktır. Hedef, işletmelerin ne yaptıklarını, nasıl yaptıklarını ve neden yaptıklarını anlamlandırabilmektir. Bu amaçla işletmenin temel fonksiyonları incelenecek ve bu fonksiyonların işletmenin bütününe olan katkıları vurgulanacaktır. İş dünyasında işletmelerin faaliyetlerini daha kapsamlı anlayabilmek için derste edinilen akademik bilgiye ek olarak gerçek iş dünyasından örnekler tartışılacaktır.
Dersin İçeriği; yönetim fonksiyonları, yönetim ve organizasyon, insan kaynakları yönetimi, pazarlama yönetimi, muhasebe, finans, üretim yönetimi, etik ve sosyal sorumluluk konularını kapsar.
Ders Kitabı:
Management Fundamentals: Concepts, Applications, and Skill Development, Robert N. Lussier, SAGE Publications, Inc; 9th edition (January 14, 2020)
Management: A Practical Introduction, Angelo Kinicki, Brian Williams, McGraw-Hill Education; 9th edition (March 29, 2019)
Yardımcı Ders Kitapları:
An Introduction to Management Science: Quantitative Approach, David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Cengage Learning; 15th edition (January 1, 2018)
SOFL 101 Akademik İngilizce I (3-0) 3
Bu derse düzenli olarak devam eden öğrenciler amaç belirleme, organizasyon, zaman kullanımı, konsantre olma ve not almanın da dahil olduğu, ama bunlarla sınırlı olmayan bir çok çalışma beceresini uygulama fırsatı bulacaklardır. Öğrencilere günümüz İngilizcesi ile yazılmış önemli yazılar verilecek ve öğrenciler akademik seviyede tartışma yapmayı ve cevap yazıları yazmayı öğreneceklerdir. Derslerin sonunda her öğrenci bir okuma parçasındaki bilinmeyen kelimelerin anlamını çıkarabilecek, paragraf ve makale yazabilecek, özet çıkarabilecek, tartışma yapabilecek ve cevap yazıları yazabiliyor olacaktır.
Ders Kitabı:
The Compass, Nüans Kitabevi, Ankara, 2015.
Yardımcı Ders Kitabı:
IELTS Foundation: Students’ Book, Andrew Preshous, Rachael Roberts, Joanne Gakonga ve Joanna Preshous, MacMillan Education, Oxford, 2012.
BİRİNCİ YIL/İKİNCİ DÖNEM
GACA 102 Yiyecek İçecek Hizmetleri (3-0)3
Dersin amacı; öğrencilerin yiyecek-içecek hizmetlerinin organizasyon yapısını ve yönetimine ilişkin temel kavramları öğrenmesidir. Ders boyunca öğrenciler ayrıca yiyecek içecek hizmetlerinde kullanılan servis teknikleri, maliyet kontrolü ve ziyafet organizasyonu gibi konularda bilgi sahibi olmaktadır. Dersin içeriği; Yiyecek İçecek İşletmelerinin Sınıflandırılması, Yönetimi, Organizasyonu, Maliyet Kontrolü ve İnsan Kaynakları Yönetimi konularını kapsamaktadır.
Ders Kitabı:
Management of Food and Beverage Operations, Jack D. Ninemeier, Educational Institute of the American Hotel Motel Assoc; Sixth edition (June 1, 2015)
Service Management Principles for Hospitality and Tourism, Jay Kandampully, David Solnet, Kendall Hunt Publishing; 3rd edition (August 31, 2018)
Yardımcı Ders Kitapları:
Foodservice Organizations: A Managerial and Systems Approach, Mary Gregoire, Pearson; 9th edition (February 29, 2016)
GACA 104 Mutfak Sanatlarına Giriş (3-0)3
Dersin amacı; gastronomi ile ilgili tanımların bilim ve sanat yönlerinden yapılması, insanların yiyecek ve içecek faaliyetlerinin tarihsel süreci, Fransız Mutfağı öncelikli olmak üzere önemli mutfakların gelişimi, bu gelişime etki eden faktörler ve bu süreçlerin Osmanlı ve Türk Mutfağına etkilerinin öğrenilmesidir. Ayrıca öğrenci ders kapsamında Gastronomide yeni trendler hakkında da bilgi sahibi olmaktadır.
Dersin İçeriği; Gastronomi ile ilgili tanımlar ve kavramlar, tarih çağlarında insanların beslenme alışkanlıkları ve yemek kültürü, Rönesans ve İtalyan Mutfağı, Fransa Mutfağının yükselişi, Osmanlı Mutfak Kültürü ve Türk Mutfak Kültürüne etkileri, Gastronomide yeni akımları kapsar.
Ders Kitabı:
Introduction to Culinary Arts (Myculinarylab), Jerry Gleason, Pearson; 2nd edition (January 21, 2014)
Welcome to Culinary School: A Culinary Student Survival Guide, Daniel Traster, Pearson; 2nd edition (January 7, 2016)
Yardımcı Ders Kitapları:
On Food and Cooking: The Science and Lore of the Kitchen, Harold McGee, Scribner; Revised and Updated ed. edition (November 23, 2004)
GACA 106 Yemek Sosyolojisi ve Antropolojisi (3-0)3
Öğrencilerin, tarih öncesi çağlardan başlayarak yemek tarihinin gelişimini inceleme ve günümüz mutfak anlayışına yansımalarını yorumlama yetisine sahip olmaları amaçlanır. Dünyanın pek çok ülkesi, farklı zaman dilimlerinde incelenecek ve öğrenciler etkileyici yemek bilimi ve kültürü hakkında bilgi sahibi olacaktır. Bu dersin içeriğinde; kültür kavramı, yemek ve yemeğin kültürel açıdan önemi Anadolu yemekleri-Hititler, Anadolu’nun en eski yemekleri Frigler, Antik Yunan, Antik Mısır, Antik Roma, Aztek ve İnkalar, Latin Amerika ve Meksika, Arap, Orta Asya, Girit, İbrani (Musevi) yemek kültürleri, Slow-Food akımı konuları işlenecektir.
Ders Kitabı:
Eating Culture: An Anthropological Guide to Food, Gillian Crowther, University of Toronto Press, Higher Education Division; Illustrated edition (May 15, 2018)
Food and Culture, Penny Van Esterik, Alice Julier, Carole Counihan, Routledge; 4th edition (November 27, 2018)
Yardımcı Ders Kitapları:
Nutritional Anthropology: Biocultural Perspectives on Food and Nutrition, Darna L. Dufour, Alan H. Goodman, Gretel H. Pelto, Oxford University Press; 2nd edition (June 13, 2012)
GACA 108 Gıda Mikrobiyolojisi (3-0)3
Dersin amacı; öğrencilere gıda ile ilişkili bakteri, maya, küf, protozoa ve virüsler ile ilgili temel bilgi vermektir. Ders, gıdalarda bulunan mikroorganizmalarla ilgili temel kavramlar, mikrobiyal kontaminasyon kaynakları, gıdalarda bulunan mikroorganizmaların üremesini etkileyen faktörler, gıda bozulmaları, gıda kaynaklı hastalıklar konularını kapsamaktadır.
Dersin içeriği; gıda güvenliği, gıda kaynaklı hastalıklar, gıda zehirlenmesi/ mikroorganizma ilişkisi, gıda zehirlenmesine neden olan önemli mikroorganizmalar konularını kapsar.
Ders Kitabı:
Modern Food Microbiology, James M. Jay, Martin J. Loessner, David A. Golden, Springer; 7th edition (February 10, 2005)
Food Microbiology: An Introduction, Karl R. Matthews, Kalmia E. Kniel, Thomas J. Montville, ASM Press; 4th edition (March 21, 2017)
Yardımcı Ders Kitapları:
Food Microbiology: Fundamentals and Frontiers, Michael P. Doyle, Francisco Diez-Gonzalez, Colin Hill, ASM Press; Fifth edition (June 18, 2019)
GACA 110 Mutfak Yönetimi ve Tasarımı (3-0)3
Dersin amacı; toplu beslenme sistemlerinin tanımı, çeşitleri ve gelişiminin öğrenilmesi, mutfak yönetiminin ilkeleri ve mutfak yönetimi ve planlanmasında dikkat edilmesi gereken faktörlerin anlaşılmasıdır.
Dersin içeriği; Mutfak Planlaması ve Önemi, Mutfak Yönetim ve Organizasyonu, Mutfak İş Akışı ve Ekipman Yerleşim Tipleri, Catering İşletmelerinde Menü Planlama, Satın alma, Depolama, Ön Hazırlık, Üretim ve Servis konularını kapsamaktadır.
Ders Kitabı:
Activity Guide for Foundations of Restaurat Management and Culinary Arts Level I, National Restaurant Association, Pearson; 1st edition (August 26, 2010)
Activity Guide for Foundations of Restaurat Management and Culinary Arts Level II, National Restaurant Association, Pearson; 1st edition (August 26, 2010)
Yardımcı Ders Kitapları:
Foodservice Management- by Design, Legvold (Author), Salisbury, Association of Nutrition & Foodservice Professionals; 2nd edition (January 1, 2018)
SOFL 102 Akademik İngilizce II (3-0) 3
Akademik İngilizce I dersinin devamıdır. Bu derse düzenli olarak devam eden öğrenciler amaç belirleme, organizasyon, zaman kullanımı, konsantre olma ve not almanın da dahil olduğu, ama bunlarla sınırlı olmayan birçok çalışma beceresini uygulama fırsatı bulacaklardır. Öğrencilere günümüz İngilizcesi ile yazılmış önemli yazılar verilecek, ve öğrenciler akademik seviyede tartışma yapmayı ve cevap yazıları yazmayı öğreneceklerdir. Derslerin sonunda her öğrenci bir okuma parçasındaki bilinmeyen kelimeler anlamını çıkarabilecek ve paragraf ve makale yazabilecektir.
Ders Kitabı:
The Compass, Nüans Kitabevi, Ankara, 2015.
Yardımcı Ders Kitabı:
IELTS Foundation: Students’ Book, Andrew Preshous, Rachael Roberts, Joanne Gakonga ve Joanna Preshous, MacMillan Education, Oxford, 2012.
İKİNCİ YIL/ ÜÇÜNCÜ DÖNEM
GACA 211 Temel Sanat ve Tasarım Eğitimi (2-4)4
Temel sanat eğitimi plastik değerlerin uygulama temelinde anlaşılmasını ve deneyimlenmesini hedefler. Renk ve malzeme kullanımı konusunda kuram ve teknik bilgileri içeren ders programı yaratıcı üretim safhasına geçmeden önce alan deneyimi hakkında öğrenciyi yetiştirir. Öğrenci, dokular, strüktürler ve kütlelerle estetik arayışlarını sürdürürken tüm temel sanat kavramlarını uygulayarak öğrenir.
Ders Kitabı:
Ways of Seeing, John Berger, Penguin Classics; 01 edition, 2008.
Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials, Gillian Rose, Sage Publications Ltd; 2nd edition, 2006.
Yardımcı Ders Kitapları:
Painting as an Art, Richard Wollheim, Princeton University Press, 1990.
GACA 221 Mutfak Uygulamaları I
Öğrencileri mutfağın işleyişi ve düzeni hakkında bilgilendirmek; temel yemek hazırlama ve sunumu hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriği Temel mutfak eğitimi, mutfak organizasyonu, mutfak ekipmanları ve güvenli kullanımı; satın alma ve muhafaza; pişirme öncesi ön işlemler; bıçak kullanımı; kesme ve doğrama teknikleri; genel pişirme teknikleri (haşlama, kaynatma, yağda kızartma, ızgara, kavurma, fırında pişirme, sote, buğulama, tütsüleme vs,), temel servis ve sunum tekniği, tabak hazırlama, süsleme ve dekore etme konularını kapsayacaktır.
Ders Kitabı:
How to Cook Everything The Basics: All You Need to Make Great Food, Mark Bittman, Houghton Mifflin Harcourt; 1st edition (February 24, 2012)
Salt, Fat, Acid, Heat: Mastering the Elements of Good Cooking, Samin Nosrat (Author), Wendy MacNaughton, Simon and Schuster; 4th edition (April 25, 2017)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Professional Chef, The Culinary Institute of America, Wiley; 9th edition (September 13, 2011)
GACA 231 Barmenlik ve Miksoloji (2-2)3
Öğrencileri bu derste bar yönetimi hakkında bilgilendirmek; soğuk ve sıcak, alkollü ve alkolsüz içeceklerin hazırlanması ve sunumu hakkında bilgi ve beceri kazanacaktır.
Dersin İçeriği barmen ve barmaid tanımı, bar çeşitleri, bar organizasyonu, bar ekipmanları ve kullanımı; bar için gerekli bardaklar, süslemeler ve garnitürler; içki grupları, yaygın tüketilen alkollü içki çeşitleri, içki sunum ve servis teknikleri; alkollü ve alkolsüz kokteyl hazırlama teknikleri; çeşitli kokteyl tarifleri, bar hijyeni konularını kapsamaktadır.
Ders Kitabı:
The Bar Recipes Book: The secret art of Cocktails and Bartending Mixology Technique, Milano F, Independently published (June 22, 2019)
The Ultimate Bar Book: The Comprehensive Guide to Over 1,000 Cocktails (Cocktail Book, Bartender Book, Mixology Book, Mixed Drinks Recipe Book), Mittie Hellmich, Chronicle Books; 1st Edition (June 23, 2006)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Art of Mixology: Classic Cocktails and Curious Concoctions, Parragon Books, Parragon Books (September 18, 2018)
GACA 205 Gıda Teknolojisi I (3-0)3
Dersin amacı; öğrencilere gıdaların temel bileşimi ve gıda teknolojisi uygulamaları konusunda bilgiler vermek ve ayrıca tarımsal ürünlerin işlenmesi ve değerlendirilmesi yöntemleri kullanarak gıdaları daha uzun süre ve güvenli bir şekilde nasıl muhafaza edecekleri konularında öğrencileri aydınlatmaktır.
Dersin içeriği; Gıdaların temel bileşimi ve gıda teknolojisi uygulamaları konularını kapsamaktadır.
Ders Kitabı:
Food Processing Technology: Principles and Practice (Woodhead Publishing in Food Science, Technology and Nutrition), P J Fellows, Woodhead Publishing; 3rd edition (July 6, 2009)
Food Processing: Principles and Applications, Stephanie Clark (Editor), Stephanie Jung (Editor), Buddhi Lamsal, Wiley; 2nd edition (June 3, 2014)
Yardımcı Ders Kitabı:
Food Science: Fifth Edition, Norman N. Potter, Joseph H. Hotchkiss, Springer; 5th edition (July 31, 1999)
AITT/ HIST 201 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I (2-0)2
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersi; öğrencilere Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi koşullarda nasıl kurulduğunu anlatarak, devletin temelini oluşturan Atatürk İlkeleri’ni benimsetmeyi amaç edinir. O’nun ilkelerinin uygulama alanına aktarılmasına neden bugün yalnız Türk Ulusu’nun değil, tüm insanlığın her zamankinden daha çok gereksinim duyduğu örnek olaylarla açıklanır.
Ders Kitabı:
Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi, Fatma Acun, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2016.
TUDI/TURK 201 Türk Dili I (2-0)2
Dersin amacı yükseköğrenim gören her gence anadilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmektir. Bir diğer hedef ise öğretimde birleştirici ve bütünleştirici bir dili hâkim kılmak ve ana dili şuuruna sahip gençler yetiştirmektir.
Ders Kitabı:
Türk Dili, Hasan Kolcu, Umuttepe Yayınları, Kocaeli, 2013.
İKİNCİ YIL/ DÖRDÜNCÜ DÖNEM
GACA 212 Gastronomide Renk ve Tasarım (2-2)3
Bu ders genel olarak öğrencinin mutfak sanatı ile sanat ve tasarım arasındaki bağı çözmesini hedefler ve mutfakta yaratıcılığını kullanıp yemek tasarlamasını öngörür. Bu derste temel olarak profesyonel mutfaklarda kullanılan tabak sunum teknikleri, sos çekme yöntemleri, yiyecekleri görsel açıdan çekici hale getirmenin kuralları ve incelikleri gösterilecektir. Farklı pişirme tekniklerine dayalı ürünlerin sunum modelleri ve şekilleri ele alınacaktır. Moleküler gastronomi kapsamında uygulanan tekniklerin, ürünlerin sunum ve tabaklanmalarına etkileri üzerine çalışılacaktır.
Ders Kitabı:
Working the Plate: The Art of Food Presentation, Christopher Styler, Houghton Mifflin Harcourt (September 8, 2006)
1,000 Food Art and Styling Ideas: Mouthwatering Food Presentations from Chefs, Photographers, and Bloggers from Around the Globe, Ari Bendersky, Rockport Publishers (December 1, 2013)
Yardımcı Ders Kitabı:
Culinary Artistry, Andrew Dornenburg (Author), Karen Page, Wiley; 1st edition (November 4, 1996)
GACA 222 Mutfak Uygulamaları II (2-2)3
Öğrencilere kahvaltı, içecek, sos, salata, çorba, ara sıcaklar ve zeytinyağlıların hazırlanması ve sunumu hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin içeriği soğuk büfe ürünleri, salatalar, zeytinyağlılar, garnitürler, soslar, mezeler, kanepeler, soğuk başlangıçlar, çorbalar, ara sıcaklar : hazırlanması ve servis edilmesini kapsar.
Ders Kitabı:
Individual Cold Dishes, Ptes – Terrines, Galantines and Ballotines, Aspics, Pizzas and Quiches (The Professional Caterer Series), Denis Ruffel, Wiley; 1st edition (January 1, 1998)
Soups Starters & Salads : Create the Perfect Start to a Meal with Over 400 Recipes for Fabulous First Courses, Felicity (editor) Forster, Hermes House (January 1, 2002)
Yardımcı Ders Kitabı:
250+ Insanely Delicious Side Dishes: Starters, Salads, & Soups (Cooking 101 Book 1), Anna Morgan, Kindle Edition.
GACA 204 Yiyecek İçecek İşletmelerinde Pazarlama İlkeleri (3-0)3
Bu derste öğrenciler temel pazarlama ve satışın temel prensiplerini kavrar, yiyecek-içecek işletmelerinde yürütülen pazarlama ve satış çalışmalarına hakim olur, bir yiyecek-içecek işletmesi için pazarlama planı hazırlayabilirler.
Ders Kitabı:
Marketing in Food, Hospitality, Tourism and Events, Richard Tresidder (Author), Craig Hirst, Goodfellow Publishers (May 31, 2012)
Say What, Chef?: A Digital Content Strategy Guide to Build Your Culinary Business, Vickie Flaugher, kindle edition.
Yardımcı Ders Kitabı:
Marketing Essentials in Hospitality and Tourism: Foundations and Practices, Stowe Shoemaker and Margaret Shaw, Pearson (August 6, 2007)
GACA 206 Gıda Teknolojisi II (3-0)3
Dersin amacı; Öğrencilere, hayvansal ve bitkisel kaynaklı ürünlerin üretim yöntemleri ve bu ürünlerin çeşitleri hakkında gerekli bilginin kazandırılması ve gıda işleme teknolojilerinin öğretilmesidir.
Dersin içeriği; Gıda işleme teknolojileri, hayvansal ve bitkisel kaynaklı ürünlerin üretim yöntemleri ve bu ürünlerin çeşitleri konularını kapsar.
Ders Kitabı:
Food Processing Technology: Principles and Practice (Woodhead Publishing in Food Science, Technology and Nutrition), P J Fellows, Woodhead Publishing; 3rd edition (July 6, 2009)
Food Processing: Principles and Applications, Stephanie Clark (Editor), Stephanie Jung (Editor), Buddhi Lamsal, Wiley; 2nd edition (June 3, 2014)
Yardımcı Ders Kitabı:
Food Science: Fifth Edition, Norman N. Potter, Joseph H. Hotchkiss, Springer; 5th edition (July 31, 1999)
AITT/ HIST 202 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II (2-0)2
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersi; öğrencilere Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi koşullarda nasıl kurulduğunu anlatarak, devletin temelini oluşturan Atatürk İlkeleri’ni benimsetmeyi amaç edinir. O’nun ilkelerinin uygulama alanına aktarılmasına neden bugün yalnız Türk Ulusu’nun değil, tüm insanlığın her zamankinden daha çok gereksinim duyduğu örnek olaylarla açıklanır.
Ders Kitabı:
Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi, Fatma Acun, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2016.
TUDI/ TURK 202 Türk Dili II (2-0)2
Dersin amacı yükseköğrenim gören her gence anadilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmektir. Bir diğer hedef ise öğretimde birleştirici ve bütünleştirici bir dili hâkim kılmak ve ana dili şuuruna sahip gençler yetiştirmektir.
Ders Kitabı:
Türk Dili, Hasan Kolcu, Umuttepe Yayınları, Kocaeli, 2013.
ÜÇÜNCÜ YIL/BEŞİNCİ DÖNEM
GACA 321 Türk Mutfak Kültürü ve Uygulamaları I (2-4)4
Dersin amacı; Türk beslenme kültüründen yola çıkarak, Türk kültüründe mutfak ve önemini anlatmak, Türk mutfağında kullanılan malzemeler ve yemekleri öğreterek öğrencilerin uygulamasını sağlamak.
Dersin içeriği; Türk mutfak donanımı, Türk mutfak kültüründe kullanılan araç ve gereçler, Türk mutfak kültüründe sebze, et, tavuk, balık yemekleri, modern Türk mutfağı konularını kapsar.
Ders Kitabı:
The Turkish Cookbook, Musa Dağdeviren, Phaidon Press; Illustrated edition (April 1, 2019)
The Complete Book of Turkish Cooking: All the Ingredients, Techniques and Traditions of an Ancient Cuisine, Ghillie Basan, Southwater; Reprint edition (July 7, 2014)
Yardımcı Ders Kitabı:
Classic Turkish Cooking, Ghillie Basan, St. Martin’s Press (April 15, 1997)
GACA 341 Temel Pastacılık (2-4)4
Dersin amacı, Tatlılar ve üretim tekniklerinin açıklanarak tatlıların üretimine dair pratik bilgi birikimi sağlanarak uygulanmasıdır.
Dersin içeriği; Pastacılığın tarihçesi, pasta ve tatlı üretiminde kullanılan şeker ve un çeşitleri, genel olarak pastane bölümünün tanıtılması, temel pasta yapımı, pasta dolgu ve kaplama malzemelerinin öğrenilmesi konularını kapsar.
Ders Kitabı:
Le Cordon Bleu Pastry School: 101 Step-by-Step Recipes, Le Cordon Bleu, Grub Street Cookery; Illustrated edition (October 25, 2018)
Le Cordon Bleu Chocolate Bible: 180 Recipes from the Famous French Culinary School, Le Cordon Bleu, Grub Street Cookery; Illustrated edition (October 25, 2018)
Yardımcı Ders Kitabı:
Modern French Pastry: Innovative Techniques, Tools and Design, Cheryl Wakerhauser, Page Street Publishing (October 24, 2017)
GACA 301 Gastronomide Yönetim Sistemleri ve Standartları (3-0)3
Dersin amacı; Kalite yönetim sistemlerinin tarihçesi ve günümüzdeki durumu hakkında bilgi sahibi olmak. Standardizasyon ve sertifikasyon kavramlarını ve ilgili kurumları tanımak. Kalite yönetim tekniklerini öğrenmek.
Dersin içeriği; Kalite yönetim sistemlerinin amacı, aşamaları, yön veren isimler, kalite kontrol, kalite güvence, kalite iyileştirme, kalite yönetimi teknikleri, süreç yönetim sistemi, standardizasyon, sertifikasyon, kalite ödülleri, strateji kalite ilişkisi, hizmet sektöründe kalite konularını kapsamaktadır.
Ders Kitabı:
Building Quality Management Systems, Luis Rocha-Lona, Routledge; 1st edition (July 31, 2013)
QUALITY MANAGEMENT: Journal … Notes, Ideas, Actions , Checklists, Log, Just Visualize It, Independently published (October 1, 2018)
Yardımcı Ders Kitapları:
Quality Management Demystified, Sid Kemp, McGraw-Hill Education; 1st edition (January 2, 2006)
GACA 343 Unlu Mamül Üretimi (1-4)3
Dersin amacı; Öğrencilerin unlu mamul tekniklerini tanımasını ve uygulamasını sağlayarak ekmek, kurabiye, dökme hamurlar, tartlar, kişler, mayalı poğaçalar gibi ürünleri yapmalarını sağlamak.
Dersin içeriği; Ekmeğin tarihçesi, ekmek üretim teknolojisi, maya çeşitleri, mayalı hamurların üretim teknikleri, kıyılarak, özleştirilerek hazırlanan hamurlar, kurabiye hamuru vb. konuları kapsar.
Ders Kitabı:
The Baking Bible, Rose Levy Beranbaum, Houghton Mifflin Harcourt; 1st edition (October 28, 2014)
Baking and Pastry: Mastering the Art and Craft, The Culinary Institute of America (CIA), Wiley; 3rd edition (February 25, 2015)
Yardımcı Ders Kitapları:
Advanced Bread and Pastry, Michel Suas, Cengage Learning; 1st edition (April 4, 2008)
ÜÇÜNCÜ YIL/ALTINCI DÖNEM
GACA 322 Türk Mutfak Kültürü ve Uygulamaları II (2-4)4
Dersin amacı; Anadolu ve yöresel mutfakların tariflerin tanıtılması ve uygulama yeterliliğinin kazanılması.
Dersin içeriği; Klasik dönem Osmanlı Saray mutfağı, mutfağın fiziki yapısı, kullanılan aletler, bu mutfağa özgü pişirme yöntemleri, çorbalar, kebaplar,pilavların, tatlıların yapımı. Yöresel mutfak kültürü ve uygulamaları konularını içerir.
Ders Kitabı:
The Turkish Cookbook, Musa Dağdeviren, Phaidon Press; Illustrated edition (April 1, 2019)
The Complete Book of Turkish Cooking: All the Ingredients, Techniques and Traditions of an Ancient Cuisine, Ghillie Basan, Southwater; Reprint edition (July 7, 2014)
Yardımcı Ders Kitabı:
Classic Turkish Cooking, Ghillie Basan, St. Martin’s Press (April 15, 1997)
GACA 342 İleri Pastacılık (2-4)4
İleri Pastacılık dersinde; ileri pastacılık ürünlerinin ve kullanım alanlarının tanınmasını, öğrenilen temel pastacılık tekniklerinin geliştirilmesini, pasta sıvama ve şekil verme gibi pasta süsleme sanatının öğrenilmesini ve uygulanmasını kapsar. Dersi alan öğrenci pastanın kendisi için ve sunumu yapılacak tabak için görsel çalışmalar yapabilir, reçete ve formülasyon oluşturabilir. Opera Cake gibi klasik Fransız pastacılık ürünlerinin yanı sıra Naked Cake ve Entreme gibi modern pastacılık ürünlerini öğrenir. Dersler, toplam 14 haftalık süre içinde uygulamalı olarak işlenir.
Ders Kitabı:
Patisserie: A Masterclass in Classic and Contemporary Patisserie, William Curley, Jacqui Small (May 22, 2014)
The Advanced Art of Baking and Pastry, R. Andrew Chlebana, Wiley; 1st edition (October 16, 2017)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Fundamental Techniques of Classic Pastry Arts, French Culinary Institute (Author), Judith Choate (Author), Harry N. Abrams; Illustrated edition (November 1, 2009)
GACA 352 Dünya Mutfakları I (2-4)4
Dünya Mutfakları dersinde; İskandinav ülkeleri, Güney Amerika, İspanya, Portekiz, Kuzey Afrika, Hindistan, Tayland, Vietnam, Rusya, ABD, Gürcistan, ve diğer dünya mutfaklarının benzer ve farklı yönleri irdelenmekte, tarihi ve kültürel geçmişlerini dikkate alınarak mutfaklarının evrimi incelenmekte ve pişirme teknikleri öğretilmektedir. Farklı dünya mutfaklarını anlayarak kendinize özel tarifler, menüler tasarlamanıza yardımcı olacak bilgi ve tariflerden oluşan programda, ders dönemi sonunda dünya trendlerinin mutfaklara yansıyışı, Türk mutfağı ve Türkiye’de gastronomi sektörüne uyarlanışı gibi konulara değinilmektedir.
Ders Kitabı:
Food Lover’s Guide to the World: Experience the Great Global Cuisines, Mark Bittman, James Oseland, Lonely Planet, Lonely Planet; 1st edition (October 1, 2012)
Around the World in 450 Recipes, Sarah Ainley, Southwater; First Thus edition (April 7, 2014)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Complete Book Of National Dishes: Over 200 Delicious Recipes and their Origins from around the World, Henderson Daniel, Kristy Khemraj, HDTEN Media Group (August 12, 2019)
GACA 360 Tarif Geliştirme ve Sunum Teknikleri (1-4)3
Dersin amacı; Bu ders yaratıcılık ve analitik düşünceye dayanmaktadır. Dersin amacı, öğrencilere literatürde yer alan tarifleri kullanarak ve yaratıcılığı ön planda tutarak yeni ürün ve reçete geliştirme, özgün tatlara yönelik sunumlar oluşturarak mesleki beceri ve yaratıcılık kazandırmaktır. Ayrıca öğrencilerin sunum becerilerinin gelişmesi de hedeflenmektedir.
Dersin içeriği; Çorbalardan ana yemeklere ve tatlılara kadar farklı malzemeler kullanarak reçete geliştirme ve sunum tekniklerini geliştirerek bireysel olarak özgün yemek stilisti olma yolundaki bilgilerin aktarılması.
Ders Kitabı:
The Recipe Writer’s Handbook, Revised and Updated, Barbara Gibbs Ostmann, Jane L. Baker, Houghton Mifflin Harcourt; 1st edition (March 30, 2001)
Recipes into type: A handbook for cookbook writers and editors, Joan Whitman, Biscuit Books; 1st Biscuit Books ed edition (January 1, 2000)
Yardımcı Ders Kitapları:
Will Write for Food: The Complete Guide to Writing Cookbooks, Blogs, Memoir, Recipes, and More, Dianne Jacob, Da Capo Lifelong Books; 3rd edition (July 14, 2015)
DÖRDÜNCÜ YIL/YEDİNCİ DÖNEM
GACA 451 Dünya Mutfakları II (2-4)4
Coğrafya, tarih, Avrupa, Afrika, Asya ve Amerika mutfak kültürlerinin oluşumu üzerindeki kültürel sistemlerin rolünü öğrenmek; Bu mutfakların özel mutfak teknik ve bileşenlerini tanımak.
Dersin içeriği, Avrupa, Afrika, Asya ve Amerika’daki mutfaklarını şekillendiren coğrafi, iklimsel ve tarihsel etkilere odaklanarak incelenmesi; Avrupa, Afrika, Asya ve Amerika mutfaklarının hazırlanması, tadımı ve değerlendirmesini kapsar.
Ders Kitabı:
Food Lover’s Guide to the World: Experience the Great Global Cuisines, Mark Bittman, James Oseland, Lonely Planet, Lonely Planet; 1st edition (October 1, 2012)
Around the World in 450 Recipes, Sarah Ainley, Southwater; First Thus edition (April 7, 2014)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Complete Book Of National Dishes: Over 200 Delicious Recipes and their Origins from around the World, Henderson Daniel, Kristy Khemraj, HDTEN Media Group (August 12, 2019)
GACA 401 Yemek ve Gastronomi Kültürü (3-0)3
Ortaçağdan günümüze yemek ve gastronomi tarihinde küresel ve yerel bağlamda gerçekleşmiş olan değişimlerle günümüze kadar süregelen devamlılıkları öğrenmek.
Dersin içeriği, Ortaçağ’dan Günümüze dünya ve Türk mutfak kültürlerinin gelişimleri; küresel olarak yemek üretim ve tüketim alışkanlıklarının değişimine etkili olmuş olan olay ve olgular.
Ders Kitabı:
Food and Culture: A Reader 3rd Edition by Carole Counihan (Editor), Penny Van Esterik (Editor)
Remembrance of Repasts: An Anthropology of Food and Memory (Materializing Culture) 2001 by David E. Sutton
Yardımcı Ders Kitapları:
Cuisine and Culture: A History of Food and People 3rd Edition by Linda Civitello
GACA 480 Staj (0-0)0
Dersin amacı; öğrencilerin teorik ve uygulamalı olarak aldıkları Gastronomi ve Mutfak Sanatları eğitiminde öğrendiklerini gerçek mutfakta deneyimlemelerini ve pekiştirmelerini sağlamak. Öğrencilerin sektörü yakından tanıması ve mutfakta olması gereken yönetim ve uygulama süreçlerini öğrenmesi.
Dersin içeriği; Yönetim Stajı, Uygulama Stajı
DÖRDÜNCÜ YIL/SEKİZİNCİ DÖNEM
GACA 492 Bitirme Projesi (2-8)6
Dersin amacı; İş hayatı öncesi öğrencilerin entelektüel birikimlerine katkıda bulunmak ve Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında alınan teorik-pratik bilgileri akademik çalışma etiği ile bilimsel yöntemlerle bir araya getirerek özgün bir çalışma (rapor, proje vb.) sunumu yaparak pekiştirmektir.
Dersin içeriği; bölüm başkanlığı tarafından kabul edilen bir konuda literatür araştırması yapılarak dönem sonunda bir çalışma hazırlatılır.
Ders Kitabı:
Institut Paul Bocuse Gastronomique: The definitive step-by-step guide to culinary excellence, Institut Paul Bocuse, Hamlyn; Illustrated edition (November 1, 2016)
Modernist Cuisine: The Art and Science of Cooking, Nathan Myhrvold, Chris Young, Maxime Bilet, The Cooking Lab; Spi Har/Pa edition (March 14, 2011)
Yardımcı Ders Kitapları:
On Food and Cooking: The Science and Lore of the Kitchen, Harold McGee, Scribner; Revised and Updated ed. edition (November 23, 2004)
BÖLÜM SEÇMELİLER
GACA 203 İçecek Kültürü (3-0)3
Dersin amacı; öğrencilere içecek kültürü ve tarihi ile birlikte çeşitli içeceklerin üretimi, saklanması, sunumu, yemek içecek uyumu ve içecek yönetimi ile ilgili konuları açıklamaktır.
Dersin içeriği; İçecek teknolojisi ve özellikleri, içecek çeşitleri, sıcak ve soğuk alkolsüz içecekler, alkollü içecek üretimi, fermantasyonla üretilen alkollü içecekler, damıtma yöntemiyle üretilen alkollü içecekler ve şarap üretimini kapsar.
Ders Kitabı:
Drinking Occasions: Comparative Perspectives on Alcohol and Culture, Dwight B. Heath, Routledge; 1st edition (April 7, 2000)
How’s Your Drink?: Cocktails, Culture, and the Art of Drinking Well, Eric Felten, Agate Surrey; 1st edition (November 28, 2007)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Taste Culture Reader: Experiencing Food and Drink, Carolyn Korsmeyer, Bloomsbury Academic; 2nd edition (December 29, 2016)
GACA 207 Modernite ve Tüketim Toplumu (3-0)3
Dersin amacı; Modernite ve post modernite kavramlarını, üretim biçimlerinin değişimini ve bu değişimin tüketim alışkanlıklarına nasıl etki ettiğini tanıtmayı amaçlamaktadır.
Dersin içeriği; Modernite ve post-modernitenin tanımı, moderniteye temel kuramsal yaklaşımlar, sanayi devrimi ve sonuçları, Fordizm ve Taylorizm, egemen tüketici kavramı, tüketim kültürü ve küreselleşme, aşırı tüketimin çevresel etkileri konularını kapsamaktadır.
Ders Kitabı:
Suitably Modern: Making Middle-Class Culture in a New Consumer Society, Mark Liechty, Princeton University Press (December 1, 2002)
Consumer Culture and Postmodernism (Published in association with Theory, Culture & Society), Mike Featherstone, SAGE Publications Ltd; 2nd edition (August 10, 2007)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Future of Capitalism: Facing the New Anxieties, Paul Collier, Harper; 1st Edition (December 4, 2018)
GACA 208 Gastronomide Yeni Trendler (3-0)3
Gastronomideki ülkemizde ve dünyada sürekli yeni gelişmeler olmaktadır. Bu bağlamda bu ders kapsamında slow food gibi birçok yeni trend işlenecektir. Bunun yanında ders kapsamında bu trendler ile ortaya çıkan araç gereçler ile kullanımları da aktarılacaktır.
Dersin içeriği gastronomi trendlerinin ortaya çıkma nedenlerinin anlaşılması ve sürdürülebilirliklerinin tartışılması ile gelecekte yaşanması muhtemel olan ihtiyaçların belirlenmesi konularını kapsamaktadır.
Ders Kitabı:
Food globalisation, New Global Cuisine and the quest for a definition, Scarpato, R. (1999)
The New Wildcrafted Cuisine: Exploring the Exotic Gastronomy of Local Terroir, Pascal Baudar, Chelsea Green Publishing (March 24, 2016)
Yardımcı Ders Kitapları:
Koji Alchemy: Rediscovering the Magic of Mold-Based Fermentation, Jeremy Umansky, Chelsea Green Publishing; Illustrated edition (May 6, 2020)
GACA 210 Gastronomi ve Yiyecek Tarihi (3-0)3
Gastronomi ve Yiyecek Tarihi dersi, tarih öncesi çağlardan günümüze, tarihsel süreç içerisinde yiyecek üretimi ve tüketiminin ekonomik, sosyal, kültürel ve politik açılardan karşılaştırmalı olarak incelenmesinin amaçlandığı kapsamlı bir derstir. İnsanoğlunun yiyecek bulma ve üretme süreci, Neolitik Çağdan başlayarak, Mezopotamya, Mısır, Antik Yunan, Roma İmparatorluğu, Orta Çağda İslam uygarlığı ve Avrupa mutfağının tarihsel gelişimi ana başlıkları ile işlenmektedir. Avrupa mutfağı; Orta Çağdan başlayarak Rönesans yenilikleri ve İtalyan mutfağı, Amerika kıtasının keşfi ile gerçekleşen gıda değiş tokuşu, Fransız Mutfağı, sanayi devrimi ve sonrasında gerçekleşen değişimler konu edilerek ele alınmaktadır.
Ders Kitabı:
Cuisine and Culture: A History of Food and People, Linda Civitello, Wiley; 3rd edition (March 29, 2011)
A History of Food, Maguelonne Toussaint-Samat, Wiley-Blackwell; 2nd edition (November 3, 2008)
Yardımcı Ders Kitapları:
Food in History, Reay Tannahill, Crown; Illustrated edition (May 10, 1995)
GACA 307 Yemek Stilistliği ve Fotoğrafçılığı (2-2)3
Sektörde kullanılan yiyecek-içecek görsellerinin tasarlanması, hazırlanması, yapımları (prodüksiyon) ve bunların renk, form, doku ve hareket ve denge bazında günün estetik değerleri içinde irdelenmesi dersin amaçlarıdır. Yiyecek- içeceklerin sunumları, görsel etkileri, aksesuar, tabak, masa üzerindeki kompozisyonları ve gereksinim duyulan mecraya göre kurgulanmasını içerir. Ders, yemek stilistinin işlevi, çalışma alanları, özellikleri, fotoğraf çekim teknikleri, kompozisyon ve tanıtım sektörünün beklentilerini teorik ve uygulamalı olarak kapsamaktadır.
Ders Kitabı:
The Photography of Modernist Cuisine, Nathan Myhrvold, The Cooking Lab; 10/22/13 edition (October 22, 2013)
How to Photograph Food: Compose, Shoot, and Edit Appetizing Images, Beata Lubas, Running Press Adult (September 29, 2020)
Yardımcı Ders Kitapları:
Food Photography: From Snapshots to Great Shots, Nicole Young, Peachpit Press; 2nd edition (July 29, 2015)
GACA 309 Yiyecek İçecek İşletmelerinde Maliyet Yönetimi (3-0)3
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Maliyet Yönetimi dersi; gelir yönetimi kavramı ile başlayan ve mutfaktaki üretilen yiyeceklerin pazarlama açısından bir ürüne dönüşme sürecini kapsayan durumları konu alan bir derstir. Üretim, depolama ve pazarlama gibi kavramlara restorancılık gözünden yaklaşır. Öğrencilere ürünleri maddi açıdan değerlendirme kabiliyeti kazandırırken ek olarak doğru tüketiciye, doğru zamanda, doğru ürünü ulaştırmalarını sağlayacak temel prensiplerin kavratılmasını amaçlanmaktadır. Ders 14 hafta ve teorik olarak gerçekleştirilmektedir.
Ders Kitabı:
Food and Beverage Cost Control, Lea R. Dopson (Author), David K. Hayes (Author), Wiley; 7th edition (September 4, 2019)
Controlling Foodservice Costs with Answer Sheet, ManageFirst Program, National Restaurant Association, Pearson; 2nd edition (August 6, 2012)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Book of Yields: Accuracy in Food Costing and Purchasing, Francis T. Lynch, Wiley; 8th edition (December 20, 2010)
GACA 308 Osmanlı Mutfağı (2-2)3
Osmanlı Dönemi yemek kültürü, dönemin sosyal, ekonomik, politik ve kültürel bağlamında karşılaştırmalı olarak işlenmektedir. Belgesel ve videolarla pekiştirilen ders öğrenciye verilen araştırma ödevleri ile desteklenmektedir. Türk mutfak kültürü dersi 14 haftalık sürede teorik ders olarak yapılmaktadır. Osmanlı İmparatorluğunun üç kadim başkenti bölgenin sınırları içinde yer almakta, bölgeyi Osmanlı saray mutfağı ile ilişkilendirmektedir. Derste, İstanbul ve Osmanlı saray mutfağı reçeteleri, bölgeye ait yemeklerin reçeteleri, Osmanlı mutfak kültürünün yöre mutfağında yaşayan uygulamaları ve klasik reçeteleri uygulamalı olarak çalışılmaktadır.
Ders Kitabı:
500 Years of Ottoman Cuisine, Marianna Yerasimos, Boyut Yayin Grubu (January 1, 2005)
Ottoman Cuisine: A Rich Culinary Tradition, Omur Akkor, Blue Dome Press (September 16, 2014)
Yardımcı Ders Kitapları:
Ottoman Kitchen: Modern Recipes from Turkey, Greece, the Balkans, Lebanon, Syria and Beyond, Sarah Woodward (Author), Surah Woodward (Author), David Spillman, Interlink Publishing Group; Illustrated edition (October 1, 2002)
GACA 310 Vejeteryan ve Diyet Mutfağı (2-2)3
Bu dersin amacı öğrencilere vejeteryan ve diyet amaçlı yiyecek ve içecek hazırlama tekniklerini öğretmek ve becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Vejeteryan tarzı beslenme, tercih nedenleri, kültürel ve küresel akımlar; vejeteryan mutfaklarının genel yapısı; vejeteryan mutfaklarında kullanılan malzemeler; vejeteryan yemeklerin hazırlanması ve sunumu, özel beslenme amaçlı yiyeceklerin hazırlanması ve sunumu
Ders Kitabı:
Vegetarian Cookbook for Beginners: The Essential Vegetarian Cookbook to Get Started, Rockridge Press, Rockridge Press (October 25, 2013)
The Plant Based Diet for Beginners: 75 Delicious, Healthy Whole Food Recipes, Gabriel Miller, Rockridge Press (December 10, 2019)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Simply Vegetarian Cookbook: Fuss-Free Recipes Everyone Will Love, Susan Pridmore, Rockridge Press (July 31, 2018)
GACA 405 Barista Eğitimi (2-2)3
Kahve kültürü, hazırlanması ve sunumu üzerine yoğunlaşılacak olan bu derste öğrenciler kahve çekirdeğinden başlayarak, kahvenin işlenmesi, kavrulması farklı adlar altındaki sunum tekniklerinin özelliklerini öğreneceklerdir. Ders kapsamında özellikle expresso bazlı içecekler üzerine bilgi paylaşımı yapılacaktır.
Ders Kitabı:
The Curious Barista’s Guide to Coffee, Tristan Stephenson, Ryland Peters & Small; Illustrated edition (March 12, 2015)
The Barista Book: A Coffee Lover’s Companion with Brewing Tips and Over 50 Recipes, Hiroshi Sawada, Skyhorse (March 20, 2018)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Coffee Roaster’s Handbook: A How-To Guide for Home and Professional Roasters, Len Brault, Rockridge Press (August 25, 2020)
GACA 407 Şarap Bilimi (3-0)3
Öğrencilere şarap kültürü hakkında bilinmesi gerekenleri öğretmek; şarabın sunumu hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriği Üzüm, bağcılık ve şarap üretimi ile ilgili temel bilgiler; geçmişden günümüze şarap kültürü, farklı şarap türlerinin tanıtımı; Türk ve dünya şarapları; yemek ve şarap eşleştirmesi; şarapların saklanması ve sunumu; degüstasyon gibi konularda bilgi verilecektir.
Ders Kitabı:
Vines and Vine Culture, Archibald F. (Archibald Farquhar Barron, HardPress Publishing (January 10, 2012)
Vine Culture Under Glass, John Royston Pearson (Author), Joseph Bregion (Author), Anne Miller (Author), Palala Press (May 24, 2016)
Yardımcı Ders Kitapları:
A Practical Treatise on the Culture of the Vine: As Well Under Glass as in the Open Air, John Sanders, HardPress Publishing (January 10, 2012)
GACA 402 Yemek ve Mitoloji (3-0)3
Yemek ve Mitoloji dersinin amacı; Sümer, Babil, Mısır, Yakındoğu, Yunan, Roma, Viking, Hint, Çin ve diğer coğrafyalara ait mitolojilerde yiyecek ve içecek öğelerine dair yer alan efsane ve inanışların ele alınmasıdır. Günümüzdeki yiyeceklerin ve zaman içinde yok olmuş gıda ürünlerinin ilk ortaya çıkış hikayeleri anlatılır. Ekmek, şarap, bira, kan, zeytin, nar, bal, nektar, elma, süt, dut, mantar, domuz, kurban, pirinç gibi yiyecek içecek öğelerine ait mitler, sözlü ve yazılı yazın ve sanat kollarındaki tasvirleri aracılığıyla işlenir.
Ders Kitabı:
Nectar and Ambrosia: An Encyclopedia of Food in World Mythology, Tamra Andrews, ABC-CLIO; Illustrated edition (October 26, 2000)
Dictionary of Nature Myths: Legends of the Earth, Sea, and Sky, Tamra Andrews, Oxford University Press; 1st edition (May 18, 2000)
Yardımcı Ders Kitapları:
The Social Archaeology of Food: Thinking about Eating from Prehistory to the Present, Christine A Hastorf, Cambridge University Press; Reprint edition (February 8, 2018)
GACA 404 Menü Planlama (3-0)3
Menü Planlama dersinin amacı etkili ve başarılı bir menü hazırlamak için gerekli malzeme bilgisi, kavram geliştirme, tasarım mekaniği, menü fiyatlandırma, maliyet hesaplamaları, pazar trendleri, karlılık stratejileri ve araştırma gibi önemli kaynakların sağlanmasıdır. Bu ders ayrıca maliyet kontrolü ilkelerini ve bunların yiyecek içecek işletmelerinde uygulamalarını araştırmayı amaçlar.
Ders Kitabı:
Foundations of Menu Planning (What’s New in Culinary & Hospitality), Daniel Traster, Pearson; 2nd edition (January 4, 2017)
Fundamentals of Menu Planning, Paul J. McVety (Author), Bradley J. Ware (Author), Claudette Lévesque Ware, Wiley; 3rd edition (March 3, 2008)
Yardımcı Ders Kitapları:
Profitable Menu Planning, John Drysdale (Author), Jennifer Galipeau, Pearson; 4th edition (December 29, 2007)